Nie można człowieka niczego nauczyć. Można mu tylko pomóc, aby to coś odkrył w sobie.
(Galileusz)
(Galileusz)
(N. Gaiman ze wstępu do zbioru opowiadań M jak Magia)
(J. Cortazar, Gra w klasy)
(J. M. Rilke, Elegie Duinejskie)
W artykule "Jak pisać? Wypowiedzi użytkowe" Panie Agnieszka Grzybowska i Katarzyna Hajzer, pod opieką Pani prof. Haliny Zgółkowej, pokazują na przykładach, jak napisać: dedykację, życzenia, podanie, prośbę, gratulacje. W kilku zagadnieniach, takich jak: do kogo piszemy, w jakim celu i z jakiego powodu, kompozycja, pomysł, styl, opracowanie graficzne - rozwiewają nasze codzienne wątpliwości. Do artykułu dołączona jest checklista, którą warto rozdać uczniom.
Współczesna szkoła funkcjonuje w społeczeństwie informacyjnym. Z roku na rok coraz więcej nauczycieli efektywnie eksploruje cyberprzestrzeń dla celów edukacyjnych, jednak dla wielu szkolnych polonistów praca z wykorzystaniem najnowszych technologii cyfrowych pozostaje wyzwaniem. Tymczasem współczesny uczeń istnieje przede wszystkim w przestrzeni wirtualnej: w sieci poszukuje informacji, czyta hiperteksty, tworzy relacje interpersonalne na portalach społecznościowych, publikuje zdjęcia na Instagramie, korzysta z licznych aplikacji na telefon komórkowy, podejmuje własne kreatywne działania w sieci. Szkoła nie może i nie powinna rezygnować z aktywności cyfrowej uczniów. Laptop, tablet, iPhone, telefon z dostępem do internetu - "Cyberprzestrzeń na godzinach polskiego" – w artykule dr Anny Podemskiej-Kałuży.
- Po co mówić na lekcjach języka polskiego o filmie?
- Anime, gry, komiksy - dlaczego to również są teksty kultury?
- Literatura science-fiction - czy słusznie jest marginesem podstawy programowej?
W artykule Barbary Matusiak, nauczycielki i wychowawczyni w XV LO w Łodzi, przeczytacie Państwo o tym, jakie zjawiska kultury kształtują wyobraźnię i wrażliwość współczesnej młodzieży. Proponujemy Państwu nie tyko refleksje i analizy, ale również karty zadań i ankietę sondującą zainteresowania czytelnicze uczniów.
W „Rozważaniach o kulturze i poprawności języka” poradnia językowa w formie mapy graficznej do kserowania - porady językowe i ciekawostki wokół słów kluczy dla każdego numeru czasopisma.
W dziale „Kompetencje komunikacyjne” tym razem artykuł o podchwytliwych formach obocznych w języku polskim. Do artykułu jest dołączony plakat graficzny.
-Dynamiczny rozwój nowych mediów spowodował we współczesnej polszczyźnie rozrost leksyki związanej z tym właśnie obszarem. Wyrazy takie jak np. blog czy SMS są znane niemal wszystkim, ale – jak się okazuje – mogą stanowić źródło naszych językowych wątpliwości. W Polonistyce prowadzimy cykl artykułów: „Rozważania o kulturze i poprawności języka”.
- Miłość jako temat literacki – analiza nowości wydawniczych w kontekście historii literatury i roli toposu w literaturze – artykuł napisany przez dr Paulinę Małochleb, sekretarza Nagrody im. Wisławy Szymborskiej, w ramach stałego cyklu tekstów „Książka na zakręcie”.
W dziale „Akademia rozwoju nauczyciela” prezentujemy nowatorskie pomysły prowadzenia zajęć, aktywne metody nauczania, mapy myśli. Przedstawiamy, jak rozwijać kreatywność uczniów, prezentujemy praktyki różnych szkół, pomysły na niebanalne lekcje, nowe trendy w nauczaniu, materiały dla nauczycieli dostosowane do nowych wymagań nauczania oraz projekty międzyprzedmiotowe. Tym razem polecamy artykuły dotyczące programowego kształtowania nawyków czytelniczych w oparciu o zasoby i zainteresowania uczniów.
Niestandardowe pomysły na czytanie lektur: Co mogą mieć wspólnego kostki do gry ze strukturą dzieła literackiego? Naszym zamysłem jest wyjść naprzeciw lekturowym zainteresowaniom uczniów i wykorzystać indywidualny potencjał na lekcjach języka polskiego. W oparciu o teksty najnowszych powieści fantastycznych podpowiadamy, jak aktywnie uczyć wiedzy o literaturze oraz kształtować kompetencje komunikacyjne.
Cykl „Klub książki” – „Sońka” Ignacego Karpowicza jako przykład czarnego romansu i antypowieści do przepracowania z uczniami w ramach np. klubu książki w szkole.
Grono uznanych ekspertów
Reporter, dziennikarz prasowy, dawniej także telewizyjny i radiowy. Laureat European Book Prize, francuskiej nagrody Prix AMPHI we Francji, czeskiej Gratias Agit, radiowego Melchiora („za inspirację dla reporterów Polskiego Radia”), Nagrody Nike Czytelników, Nagrody im. Beaty Pawlak, finalista Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus i Nagrody Literackiej Nike.
Językoznawca, wykładowca, kierowniczka założonego przez siebie Zakładu Retoryki, Pragmalingwistyki i Dziennikarstwa w Instytucie Filologii Polskiej UAM w Poznaniu. Redaktor naukowy 50-tomowego Praktycznego słownika współczesnej polszczyzny oraz serii słowników przeznaczonych do nauki języka polskiego jako obcego.
tutor, dyplomowana nauczycielka języka polskiego oraz wiedzy o kulturze w VIII LO im. Władysława IV w Warszawie, członek Zespołu Dydaktycznego Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN, ekspert w zespole współpracującym z CKE w ramach projektu modernizacji egzaminu maturalnego z języka polskiego od roku 2015, egzaminator OKE
Edyta Żmuda, redaktor naczelna czasopisma „Polonistyka”, organizator Ogólnopolskiego Kongresu dla Nauczycieli Polonistów, Bibliotekarzy i Animatorów Kultury, coach. Współpracuje z czasopismami „Życie Szkoły” i „Wychowanie w Przedszkolu” oraz organizacją Safekiddo Foundation
marki, które wspierają nasz konkurs
1. Organizatorem konkursu jest czasopismo „Polonistyka”.
2. Opiekę merytoryczną nad konkursem sprawuje redakcja czasopisma „Polonistyka”.
3. Miejsce i data finału konkursu: 24 marca 2017, Warszawa. Zgłoszenia do konkursu przyjmujemy od 1 czerwca 2016 do 24 lutego 2017 roku..
4. Uczestnikami konkursu mogą być uczniowie szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych.
1. Uświadomienie ważnej roli języka ojczystego w życiu człowieka i narodu.
2. Popularyzowanie i kształcenie kompetencji świadomej lektury.
3. Doskonalenie praktycznych umiejętności językowych.
4. Upowszechnianie kultury języka polskiego.
5. Promowanie uczniów sprawnych językowo.
1. Mistrzostwa są realizowane w dwóch etapach: szkolnym i finałowym.
2. Każdy uczeń musi zostać zgłoszony do udziału w Mistrzostwach Języka Ojczystego przez szkołę. Formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie www.czasopismopolonistyka.pl. Zgłoszenia przyjmujemy od 1 czerwca 2016 do 24 lutego 2017. Za organizację etapu szkolnego odpowiadają nauczyciele języka polskiego w danej szkole, za etap finałowy odpowiada Organizator.
3. Organizacja etapu szkolnego: Poloniści przeprowadzają etap szkolny we własnym zakresie. Zapraszają uczniów do przygotowania i napisania odręcznie pracy na zadany przez Organizatora temat. Prace mogą być przygotowane w domu.
4. Tematy prac:
- Nie można człowieka niczego nauczyć. Można mu tylko pomóc, aby to coś odkrył w sobie. (Galileusz)
- Opowiadania to niewielkie okienka do innych światów, innych umysłów i snów. To podróże, które pozwalają odwiedzić drugi koniec wszechświata i zdążyć wrócić na kolację. (N. Gaiman ze wstępu do zbioru opowiadań M jak Magia)
- Wystarczy pomyśleć, ile się zmienia, jeżeli zejdzie się z chodnika i zrobi trzy kroki po jezdni... (J. Cortazar, Gra w klasy)
- Albowiem piękno jest tylko przerażenia początkiem, który jeszcze znosimy. (J. M. Rilke, Elegie Duinejskie)
Prace pisemne zwycięzców etapu szkolnego należy przesłać do 24 lutego 2017 r. na adres redakcji czasopisma „Polonistyka”:
Edyta Żmuda
POLONISTYKA
ul. Polska 13
60-595 Poznań
Etap finałowy odbywa się 24 marca 2017 r od godz. 10.00 w Warszawie.
a) Organizator spośród wybranych w etapie szkolnym i nadesłanych na ww. adres prac wyłania 10 finalistów. Oceniane będą umiejętności językowe, argumentacja, kompozycja, kreatywne pisanie, kontekst wiedzy obowiązującej w ramach podstawy programowej oraz rozległość indywidualnych zainteresowań.
Kryteria oceny na etapie finałowym:
Finalista otrzyma od jury 1 pytanie. Wypowiedź przewidziana jest na 15-20 minut. Oceniane będą:
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w niej informacji
2. Analiza i interpretacja tekstów kultury
3. Tworzenie wypowiedzi
- sprawność językowa
- świadomość użycia środków językowych w określonej funkcji
- dbałość o szeroki zasób słownictwa
- logiczne formułowanie myśli prowadzące do osiągnięcia założonych przez autora celów
W ramach każdej z trzech kategorii otrzymać można od 0 do 3 pkt od każdego jurora.
Skład jury:
- prof. zw. dr hab. Halina Zgółkowa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
- Mariusz Szczygieł, Instytut Reportażu
- Elżbieta Błachowicz, Liceum Ogólnokształcące Warszawa
- Edyta Żmuda, „Polonistyka”
b) Zgłoszenie szkoły do konkursu jest jednocześnie wyrażeniem zgody dyrektora, nauczycieli i rodziców uczniów na zbieranie i przetwarzanie danych osobowych w zakresie związanym z przebiegiem i promocją konkursu.
IV. Zagadnienia do etapu finałowego:
Wypowiedź ustna – oparta na umiejętnościach praktycznych opisanych jako kompetencje w podstawie programowej dla danego etapu szkół.
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w niej informacji
2. Analiza i interpretacja tekstów kultury
- teoria literatury: środki stylistyczne, tropy retoryczne, rola motta w komunikacji, cechy charakterystyczne gatunków literackich,
- historia literatury: motywy literackie, kody kultury, wartości uniwersalne i wartości charakterystyczne dla epoki i gatunku, klasyka literatury polskiej i światowej, nurty literackie,
3. Tworzenie wypowiedzi
- sprawność językowa
- świadomość użycia środków językowych w określonej funkcji
- dbałość o szeroki zasób słownictwa
- logiczne formułowanie myśli prowadzące do osiągnięcia założonych przez autora celów
1. Regulamin jest dostępny na stronach internetowych Organizatora,
2. Przystąpienie Uczestnika do konkursu jest równoznaczne z akceptacją treści Regulaminu.
3. Lista nagrodzonych zostanie umieszczona na stronach internetowych Organizatorów. Organizatorzy przewidują nagrody rzeczowe za zajęcie I, II, III miejsca dla uczniów, nauczycieli i szkół.
4. Dodatkowych informacji udzielają koordynatorzy konkursu:
Edyta Żmuda „Polonistyka” ul. Polska 13 60-595 Poznań edyta.zmuda@forum-media.pl 61 66 83 142
Organizatorzy zapraszają do udziału w Mistrzostwach ćwiczących kluczowe sprawności potrzebne na sprawdzianach i egzaminach oraz niezbędne w życiu.